Category Archives: Gdynia

zima_1979

I część rozrośniętej dygresji do Gdynia – moje miasto?

Tu muszę zrobić ( napisałem początkowo małą, ale zaczęła żyć własnym życiem i strasznie się rozrosła) dygresję. Wiosną 1986 roku pracowałem jako oficer wachtowy pokładowy, ale pensje i dodatek dostawałem jak asystent pokładowy, czyli stawki były niskie. Mimo wniosków awansowych, które dostawałem na statkach, armator

CCF20150514_00032 (2)

Zdjęcia znalezione w szufladzie.

Może nie wszyscy pamiętają, ale kiedyś nie było laptopów, czy pamięci zewnętrznych. Marynarz mógł zabrać w rejs kilka do kilkunastu zdjęć rodziny. Podobnie było w drugą stronę. Ilość zdjęć z rejsów była mocno ograniczona. Z nastaniem aparatów cyfrowych sytuacja uległa drastycznej zmianie. Wszyscy pstrykają tysiące

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kolizja – skutki wymuszenia pierwszeństwa – zdjęcia.

Kolizja z samochodowcem i jej skutki. 31 stycznia 2004 roku, w nocy obydwa statki dryfowały na międzynarodowych wodach, około 15 mil morskich od portu Ulsan w Korei Południowej. O godzinie 0300 kontenerowiec Trade Zale wbił się dziobem na głębokość 20 metrów w burtę samochodowca Diamond

Statek  Juno  na mieliźnie   St. Lawrence Seaway.   Pod fale

Statek „Juno” na mieliźnie – St. Lawrence Seaway.

Statek „Juno” należący do Polskiej Żeglugi Morskiej utknął w niedzielę w nocy na mieliźnie i nabrał wody do jednego ze zbiorników balastowych. Przyczyną była chwilowa awaria systemu kontroli sterowania. Po dwóch dniach, 22.04 następna informacja: „Masowiec „Juno” został usunięty z mielizny na rzece Świętego Wawrzyńca

drunken-sailor1

Morze alkoholu – Marynarze są 1,75 razy bardziej narażeni na śmierć z powodu alkoholizmu.

Trzeciego dnia rejsu Starszy Mechanik schodził do CMK (Centrala kontrolno-manewrowa (lub manewrowo-kontrolna) – pomieszczenie na statku, najczęściej w przedziale maszynowni, w którym zgromadzone są instrumenty kontrolne silnika głównego i mechanizmów pomocniczych).  Nieszczęśliwie postawił stopę i skręcił sobie kostkę. Wykazując się wielką siłą woli i iście

wenecja

Wenecja – Tunis – „BOLEK G” – 7 miesięcy na „kapciu”- część V

Po wyjściu ze stoczni popłynęliśmy do Wenecji we Włoszech. Mieliśmy załadować osprzęt do pogłębiarki: rury stalowe, gumowe węże (właściwie wężyska, bo miały dużą średnicę), różne złączki i masę drobiazgów. Dziwnie się czuliśmy wpływając do Wenecji naszym podpicowanym Bolkiem G. Lawirując w gąszczu stateczków wycieczkowych i

Twin Star 020

Kolizja w Callao, Peru.

Dopływając do Callao w Peru dostaliśmy ostrzeżenie o kolizji dwóch statków na torze podejściowym. Choć rozkaz kapitana: „stand by” (czyli polecenie zajęcia stanowisk manewrowych) jeszcze nie został wydany, to i tak większość załogi wyległa na pokład. Widoczność była ograniczona do około 5 kabli (1 kabel

Akademik-Wydział-Nawigacyjny-fot.-Magdalena-Bergańska_0-1

1977 – Odessa, Jałta – rejs przyjaźni – część I.

UWAGA!!! TEN TEKST PRZEZNACZONY JEST WYŁĄCZNIE DLA LUDZI DOROSŁYCH I WYROZUMIAŁYCH.     W 1976 roku, po kandydatce na „Darze Pomorza”, naukę na wydziale nawigacji Wyższej Szkoły Morskiej   w Gdyni rozpoczęło 156 studentów.  Na pierwszym roku wylatywały głównie osoby mające problem z WF (szczególnie